Gebrek - Reisverslag uit Malosa, Malawi van Coassistent Tropen - WaarBenJij.nu Gebrek - Reisverslag uit Malosa, Malawi van Coassistent Tropen - WaarBenJij.nu

Gebrek

Blijf op de hoogte en volg Coassistent

11 Februari 2016 | Malawi, Malosa

Dinsdagmorgen, another day at the office… O nee, natuurlijk niet. Hier is het nooit zoals een andere dag. Het is rennen of stilstaan en deze ochtend was het rennen! Alle clinical officers zijn met elkaar in vergadering; ik sta dus alleen op de afdeling als er twee moeders vlak achter elkaar aanrennen. Ik sta tussen twee kindjes van respectievelijk 5 en 7 maanden oud. De ene zwaar uitgedroogd, de andere aan het stuipen. Ik kijk vol bewondering toe hoe twee van de beste verpleegkundige deze kinderen redden. De samenwerking is ongelooflijk en ze reageren zeer adequaat. Als ik ergens aan denk om te doen dan staan ze al met datgene in de handen of is een van de patient-attendance het aan het halen, ergens in het ziekenhuis. Nog geen half uur later komt een kindje van 14 maanden binnen, slap en HIV positief. Al dagen niet gegeten. Gelukkig is de glucosemeter er nog: veel te laag, een shot suiker brengt weer wat leven in dit ventje. Maar er is meer nodig. Na een hectisch uurtje liggen er drie kinderen, stabiel maar niet buiten levensgevaar, aan het zuurstofapparaat voorzien van vocht, antibiotica, bloed en natuurlijk antimalaria. O nee, niet zo natuurlijk. Het is een van de laatste dosissen antimalaria die gegeven kan worden, daarna is het op, over en uit. De laatste druppels intraveneuze antimalaria zijn op de kinderafdeling te vinden, in de rest van het ziekenhuis is het al dagen op. Een ziekenhuis zonder antimalaria hier in Afrika is als een operatiekamer zonder chirurg; je kan er niks mee. En zo zijn er meer dingen die een ziekenhuis gewoon moét hebben. Van elke acuut zieke patiënt moet je het volgende weten: genoeg zuurstof in het lichaam, is er een hartslag, bloeddruk, temperatuur en heel belangrijk; is er genoeg suiker aan boord? Wat is daarvoor nodig; saturatiemeter, stethoscoop, bloeddrukmeter, thermometer en glucosemeter. Mijn doktersjas zit er vol mee, maar op de afdeling is het niet te vinden. In het hele ziekenhuis is van alles 1 te vinden, ergens… Geen idee waar.. Jullie leven nu 6 weken met mij en de patiënten hier mee, het raakt jullie ondanks dat dat niet mijn bedoeling is, maar de reacties zijn overweldigend. Sommige van jullie vroegen of boden spontaan aan te helpen, ik word er verlegen van en wist niet zo goed wat ik daarmee aan moest. Maar jullie centen zijn hier goud waard en ik ben ervan overtuigd dat het levens kan gaan redden. Ik wil jullie absoluut niet in verlegenheid brengen of het gevoel geven dat jullie moeten doneren, het is immers mijn passie om hier te werken en te helpen. Ik heb zelf een hekel aan die mensen bij het station die om geld vragen. Ook ik vraag me af waar dat geld dan terecht komt en of dat nou echt zoden aan de dijk zet. Ik vraag me ook af of ontwikkelingshulp goed is of dat ze het niet gewoon zelf moeten oplossen. Maar na 6 weken hier rondlopen weet ik wat er nodig is en waar het terecht gaat komen. Dus mocht je enkele euro’s overhebben en (heel belangrijk!) het leuk vinden dit te doneren, er zijn twee opties:

- Stichting st. Luke’s; 99% van het geld dat gedoneerd wordt via hun site gaat direct naar medicijnen die ook daadwerkelijk hier aankomen, zonder dat er geld weglekt of medicijnen zoek raken. Malaria en HIV medicatie is in heel Malawi gratis (als het er is natuurlijk), antibiotica is ongeveer 2 euro per kuur en redt écht levens. Paracetamol is slecht 20 cent voor 3 dagen, een kind ontwormen 12 cent.
http://www.stlukes.nl/pgs/home.php
- Geld overmaken naar NL07ABNA0554590077 tav ES Beket/ Support Global Health onder vermelding van Malawi. Of kijk op https://web.facebook.com/supportglobalhealth/?fref=ts
100% zal hier in st. Luke's terecht komen. Of laat een berichtje achter/ mail naar coassistentinmalawi@hotmail.com.
Waar ik het voor ga gebruiken?
o Glucosemeters; voor elke afdeling één zodat er niet door heel het ziekenhuis gerend hoeft te worden en een nieuwe voor in het laboratorium; 5 stuks, plus 250 teststrips. Kosten: 120 euro. Patiënten betalen per keer dat er glucose wordt gemeten: een bron voor inkomsten voor het ziekenhuis dus!
o Zuurstofmeter; ik laat die van mij achter maar om alle afdelingen te voorzien hebben we er nog 3 nodig. Kosten: 60 euro
o Stethoscoop; belangrijk om een hartslag te horen, onmisbaar voor een dokter. Kosten: 12 euro
o Otoscoop/ orenkijker: niet weg te denken bij een Nederlandse huisarts of een kinderafdeling/ spoed eisende hulp. Hier hebben ze er geen een. Twee stuks zou de polikliniek veel mee geholpen zijn. Kosten: 100 euro
o Thermometers: onmisbaar, ontzettend belangrijk en verschrikkelijk goedkoop. Kosten 2 euro per stuk

Om ervoor te zorgen dat dit een investering in het ziekenhuis is ben ik van plan dit allen vast te maken aan de muren zodat ze niet ‘per ongeluk’ verdwijnen. Verder ben ik de afgelopen weken vaak tegen minder tastbare problemen aangelopen. Ik vertelde jullie over de leukemie patiënt die het vervoer niet kon betalen. Hij is inmiddels overleden, vervoer naar de chemotherapie had hem waarschijnlijk ook niet kunnen redden, maar andere patiënten sterven echt doordat er ‘eerst een geit verkocht moet worden’. Een verwijzing per ambulance kost 6 euro. Andere zieke patiënten liggen hier te wachten tot er genoeg geld bij elkaar is gesprokkeld voor een buikoperatie; kosten 12 euro. Of mensen met een tumor waar ze 3 maanden moeten wachten tot er een uitslag bekend is, misschien dan al te laat om te behandelen; voor 20 euro weten we het binnen een week. Verder behandelen we, zeker dit seizoen veel ondervoede kinderen en volwassenen, maar ook HIV/aids patiënten hebben extra voeding nodig, voor 1 euro per dag eet een volwassenen deze hoognodige, kant en klare, extra verrijkt voedsel. En dan misschien wel het meest hartverscheurend; mensen die de rekening niet kunnen betalen en het ziekenhuis niet mogen verlaten waardoor hun rekening met de dag hoger wordt of het lichaam van hun overleden dierbare niet mogen meenemen. Een dag opname kost slechts 0,50 euro. Voor dit alles is een potje, in beheer van de tropenartsen, maar die is vaker leeg dan vol en met hun lokale salaris kunnen zij niet blijven helpen….

Elke euro helpt en elke euro zal goed besteed worden, dat beloof ik.

Heel veel liefs uit het warme hart van Afrika

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Coassistent

Over een coassistent in Soedan, Zuid Afrika, Suriname en Malawi. Ik ben coassistent, zo noemen ze mij nou eenmaal. Een van de velen.. Maar ik wil niet zoals een van de velen door mijn coschappen worstelen, ik maak er een pretpakket van en ga zo vaak mogelijk naar het buitenland. Dat begon vóór mijn studie al toen ik naar Kenia ging en in de sloppenwijken mijn allereerste bevalling zag. Ik besloot geneeskunde te gaan doen en in mijn tweede jaar ging ik al naar Soedan. Ik besloot een vak over te slaan, niet alles hoeft volgens het boekje of nominaal; volg je hart. Dat heb ik meer gedaan; na een reis van 7 maanden door Nieuw Zeeland, Australië en Zuid-Oost Azië begonnen mijn coschappen. Mijn hart lag niet bij Oogheelkunde dus al snel had ik besloten daar iets leuks van te maken; ik ga naar Zuid Afrika. Gynaecologie vond in fantastisch in de sloppenwijken in Kenia dus ook dat besloot ik in het buitenland te gaan doen en Suriname kwam op mijn pad. En of mijn toekomst in het buitenland ligt ga ik uitzoeken in Malawi, of niet. Ik zie wel wat mijn hart me zegt.. Stapje voor stapje; maar wel met een hoop avontuur! Veel plezier met het lezen van mijn blog. Ik heb het met ontzettend veel plezier beleefd en geschreven en ben nu blij jullie te kunnen inspireren. Heb je toch meer informatie nodig of twijfel je toch nog een beetje? Mail me dan gerust: coassistentinmalawi@hotmail.com Laat je in ieder geval financieel niet tegenhouden, reizen is lang niet zo duur als iedereen denkt! Heb je je ticket geboekt dan leef je een stuk goedkoper in Afrika.. en je kan beurzen aanvragen! Mail me gerust voor een indicatiebegroting!

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 19164

Voorgaande reizen:

01 Januari 2016 - 19 Maart 2016

Coschap in Malawi

10 Augustus 2015 - 17 Oktober 2015

Coschap in Suriname

02 Mei 2015 - 26 Juni 2015

Coschap in Zuid Afrika

04 November 2010 - 13 December 2010

Stage in Soedan

Landen bezocht: